Wednesday, September 11, 2013

Järki ja Tunteet


Kohta on lokakuu. Syksy. Ei se yleensä saa minua innostumaan. Nyt on kuitenkin jotain, minkä toteutumista olen odottanut: ASP-tilin ehtojen täyttymistä. Talonosto voi nimittäin olla mahdollista jo vuoden jälkeen siitä, kun tili on perustettu. Tästä erikoisehdosta olen kirjoittanut aikaisemmin täällä ja täällä.

Talonostoasioissa minä olen tunteet, mieheni on järki. Nyt vihdoin voi oikeasti katsoa taloja, ei vain unelmoida. Ja havahdun siihen, että järki hiipii minunkin pilvilinnaani. Ja hyvä niin.

Pakko-odotus on tehnyt hyvää. Ymmärrän entistä paremmin, että tässä tulevassa omakotitalossa on tarkoitus asua kenties loppuelämä. Enää en ihastu yhtä helposti. Viime viikolla vastaan osui kuitenkin unelmieni täyttymys - ilman autotallia. Osasin päästää irti. Tiedän, mikä on miehelleni tärkeää ja sitä on kunnioitettava. En minäkään helpoksi rupea, on pidettävä kiinni omista kriteereistä, ainakin niistä tärkeimmistä, sillä jostain on loppujen lopuksi luultavasti joustettava.

Lohjan omakotitalotarjontaa vuoden verran seuranneena olen huomannut sen, että potentiaalisia kohteita ei kovin usein ilmesty. Olen oppinut hyväksymään, että vaikka talonosto on mahdollista, siinä saattaa mennä aikaa. Mutta elämässä on muutakin kuin talon metsästys. Projektit ja suunnitelmat pitävät mielen kiireisenä.

Uskon, että se oikea odottaa meitä tuolla jossakin.

2 comments:

  1. Hei! Tarkoitatko, että kiinteistökaupoille voi mennä vuoden säästämisen ja tilin aukaisemisen jälkeen, niin ettei menetä asp-lainan parhauksia? Vai menettäen ne?
    Kohta vuosi täynnä...

    ReplyDelete
  2. Heippa. Kyllä, kiinteistökaupoille voi mennä vuosi sen jälkeen kun tilin on aukaissut, niin ettei ASP-lainan etuja menetä. Tätä ei hirveästi mainosteta, mutta pankkitäti tämän poikkuksen sääntöön kuitenkin vahvisti. Luultavasti tilanne katsotaan tapauskohtaisesti ja ASP-säästäjä sopii erikseen pankin kanssa väliaikaisrahoituksesta ja jatkaa säästämistä, kunnes saa kokoon puuttuvat säästöerät. Eli ilmeisesti ASP-tilin hyödyt tulevat voimaan vasta sitten, kun on saanut kokoon nuo puuttuvat säästöerät, mutta osto kuitenkin mahdollista jo vuoden päästä (ettei tarvitse 2 vuotta odotella).

    ReplyDelete

Translate